Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, January 24, 2009

seorang pendidik

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, sudah hampir 3 minggu saya mengajar di SMA Al-Wosto, Temerloh, sekolah saya ketika kembara ilmu saat remaja dulu. Bertemu kembali dengan pendidik-pendidik saya dahulu, saya rasa dihargai di sini, 'sense of belonging' itu amat kuat dengan bumi AL-Wosto ini.

Saya mengajar subjek kegemaran saya- NAhu Saraf (tingkatan 3,4 (SMA) dan 5) serta subjel Literasi Arab untuk tingkatan 1.

Alhamdulillah, saya senang 'memberi' apatah lagi untuk bidang yang memang menjadi 'makanan' saya. Terasa ilmu itu benar-benar 'berbuah' ila dapat disalurkan pula kepada anak didik saya.

Banyak yang ingin saya kongsikan namun agak kepenatan. Malam tadi saya berjaga hingga 3 pagi menulis tesis. Tidur lewat bukanlah rutin saya sejak saya mula mengajar,awal tahun ini. Biasanya malam saya peruntukkan jam 9 hingga 12 untuk tesis. Jam 12 wajib tidur kerana saya tidak mahu bangun lewat dan tergopoh gapah pada waktu pagi. Setiap pagi harus dimulakan dengan tenang. Dan saya ke sekolah dengan semangat yang segar setiap hari.

Sangat saya gembira dengan bidang ini. Mendidik. Kerana saya juga telah didik suatu hari dulu. Dan saya sentiasa percaya- guru yang baik akan melahirkan pelajar yang lebih baik dari dirinya. Mudah-mudahan begitu.

Rumah ini mungkin jarang dikemaskini selepas ini. Namun saya masih gembira jika anda masih sudi meninggalkan coretan di sini kala ziarah. MOga ukhwah berpanjangan.

Salam Sayang

Nur Atikah Jamaludin

No comments: