Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, June 17, 2006

coretan pengalaman

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


INTERNATIONAL ISLAMIC FAIR 2006
PWTC, K.LUMPUR (9-11 JUN 2006 )

QA antara volunteers dari UIA for that fair. Alhamdulillah banyak pengalaman+ ilmu diperolehi sepanjang program tersebut. Ramai yang tak tahu bahwa prog yang dianjurkan oleh Saba Islamic Media dgn kerjasama penganjur2 lain ni bertujuan untuk mengumpul dana bagi projek HOTEL AL-QURAN.. projek ini untuk lawan projek HOTEL BIBLE.. Orang kristian dah bekalkan bible di hotel2 seluruh dunia so inilah masanya utk kita pulak bertindak .. di manakah kitab suci kita..??

EXHIBITION

TERDAPAT >< 150 booth yang dibuka sepanjang 3 hari pameran.. sepanjang 3 hari tersebut, Qa bertugas di kaunter pendaftaran. Sehari sebelum pameran dibuka (8 jun) adalah hari yang paling sibuk coz the exhibitors mula dating untuk pendaftaran n set up booth diorang.. so macam2 kerenah manusia dilihat..
Hari2 berikutnya takderla busy sangat.. coz pengunjung2 tak perlu mendaftarkan diri.. just trade visitors jer yang perlu daftar n diberi tag.. so kaunter pendaftaran tersebut lebih kepada information kaunter.. perpun, nice to have the experience in communication dgn macam2 jenis manusia…

CONFERENCE
Sempena pameran nie, 2 days conference berlangsung dengan speakers2 yang mantap2 belaka from all over the world.. tajuk2 meliputi tajuk Islamic economy, world affairs, humanity and islam, media and freedom dsb.. kalau untuk orang luar, fees sebanyak rm500 n students rm250/… tetapi sebagai committee, kami berpeluang untuk mendengar beberapa slot..
Antara yang sempat Qa ikuti adalah slot ekonomi islam yang antaranya membincangkan topic ‘islamic banking- reality and possibility’, “gold dinar- what n why” , and tentang Islamic heritance.. mula2 blur gak coz tajuk ekonomi.. at least dapat la gambaran sikit2 apa yang dibicarakan.. qa tertarik dengan tajuk dinar emas.. teentang kenapa perlaksanaannya penting.. . antaranya kerana tak der risiko coz emas tak jatuh nilainya.. so if s.thing berlaku, mcm perang dsb.. pemilik terakhir tak akan rugi.. sebaliknya bila guna w3ang kertas, bila berlaku perang, pemilik terakhir tanggung kerugian coz nilai jatuh n takde harga..

Then yang paling teruja adalah slot muslim and media. Speaker pertama adalah Prof Dr Amin Rais (Indonesia) yang membincangkan isu ‘mainstream Media’s role in Oppression’.. masa sesi soal jawab, ada peserta Tanya Pak Amin tentang isu Abu Bakar Basheer yang ditahan.. so dapatla gambaran sebenar teentang tipu helah musuh2 islam nie..

Dan yang paling teruja adalah bila next speaker- Ms Yvonne Ridley( journalist dari UK) membentangkan tajuk Islam & Freedom of expression.. siapa tak kenal Yvonne ridley? Beliau adalah wartawan UK yang ditahan Taliban dan Alhamdulillah, memeluk Islam selepas dibebaskan Puak Taliban sekitar tahun 2003.. sekarang beliau merupakann antara pejuang2 yang berusaha membebaskan belenggu ‘ISLAMOPHOBIA’ ynag melanda Barat melalui tulisan2 nya yang berani n banyak mengecam white house n kuncu2nya terutamanta Tony Blair.. speech dari Yvonne ridley cukup lantang dan berani.. tanpa gentar seliau mengecam bush n blair.. meremang bulu roma dengar.. rasa semangat sangat..peserta sentiasa bertepuk tangan mendengar lontaran2 cemuhan beliau terhadap amerika n kuncu2nya.. sesekali dewan seminar gamat dengan laungan takbir peserta..

Dan speaker terakhir slot ni adalah dari Islam Channel UK.. –sebuah stesen TV di UK yang ditubuhkan semata2 untuk islam.. yang memperjuangkan islam n nilai2nya di tengah2 kemodenan UK.. hebatkan? Antara kejayaan terbesar stesen ini adalah menganjurkan conference di UK yang bertajuk ISLAMOPHOBIA IN THE WEST- untuk menghuraikan n membersihkan imej islam yang dikaitkan dengan terroris terutama selepas peristiwa sept 11.,dan seminar ini telah mengumpulakan 25 ribu peserta muslim n non muslim seluruh eropah untuk mengetahui apakah islam agama terroris.. turut disiarkan sedutan seminar tersebut.. barakalllahu fiikum.. moga islam terus mekar di sana..

Sebenarnya qa terlepas satu sesi yang paling menarik pada sebelah pagi.. coz masa tu ada kerja di kaunter pendaftarn.. slot world affairs and global issue.. slot ini membincangkan isu islam n terrorisme, tentang tragedy sept 11 dan kesannya.. yang paling menarik, pendedahan bahawa sept 11 adalah agenda amerika sendiri untuk mengaitkan islam dengan keganasan, seorag penulis- Jimmy walter telah mengumpulkan bukti2 saintifik bahawa sept 11 adalah perancangan white house sendiri, bukannya dirancang oleh osama bin laden.. dan mereka sedang membawa isu ini untuk membuka semula penyiasatan tragedy ini..

Antara yang menyokong usaha ini adalah mr William Rodriguez- last survivor 9/11 yang dipercayaai org terakhir keluar dari wtc sebelum ia runtuh.. beliau turut memberi bukti2 mendakwa bahawa kejadian ini adalah propaganda white house semata2.
Alhamdulillah qa sendiri dapat CD tentang hal ni n hand out sepanjang pembentangan kedua2 speaker.. sape2 berminat bolehla contact me..

CHARITY DINNER
Alhamdulillah, qa n 4 orang kwn2 lain dpat tiket free untuk dinner malam tue.. tapi tak sempat menikmati konsert sepenuhnya coz bergegas balik ke uia.. maklumla, ‘ciderella’ kena balik before 12 mid night ;-)

Perpun, thanks Allah for this great experience.. dapat kenal kwn2 baru lagi.. yang selam ni tak pernah kenal.. berhadapan dengan kerenah manusia yang macam2 n dapat ilmu..
Hamdan lillah ‘ala kulli hal..

No comments: