Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, October 26, 2011

9 Purnama Merindu


بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, alhamdulillah, Alhamdulillah.. 9 Purnama telah berlalu. 9 Purnama yang penuh kerinduan. Minggu ni dah masuk minggu ke-37 kehadiran pejuang kecil ini di alam penuh kasih sayang. Dah menghitung hari kelahirannya.

Setiap malam, sebelum tidur ada gusar. Dah ada sakit-sakit tak malam ni? Pagi apabila buka mata juga begitu, sudah tibakah harinya? Mungkin itu perasaan biasa bagi seorang bakal ibu, lebih-lebih lagi ibu baru seperti saya. Perasaan yang sama dikongsi dengan En Suami. Minggu lepas ketika beliau out station di Negeri Sembilan, jam 1.30 pagi beliau menghubungi saya, bertanya keadaan saya dan si kecil, sedangkan dia tahu saat itu saya mungkin telah tidur! Rupanya dia sendiri tidak mampu melelapkan mata, risau tentang kami. Doakan Adik dan Ummi selalu ye ayah, Insya Allah moga Allah permudahkan urusan kita semua. 

Si kecil ni dah semakin besar. Semasa pemeriksaan antenatal minggu lepas, beratnya dah mencecah -+2.8kg. Alhamdulillah. Perut pun dah rasa penuh sangat-sangat. Setiap kali dia bergerak, terasa agak keras, tulang temulangnya bergesel. Sejak 2,3 minggu ni, semakin aktif pulak dia. Dah tak sabar nak jumpa Ayah dan Ummi ke Sayang? ;-) Insya Allah tak lama lagi kita akan berjumpa ye.. 

::perkongsian::
Perkahwinan itu perkongsian hidup. Rasululullah, saat ketakutan selepas menemui Jibril di Gua Hira', segera pulang menemui Khadijah dan berkongi perasaannya yang ketakutan, memohon Khadijah menyelimutkannya.

Begitulah contoh yang seharusnya dijadikan ikutan dan teladan kehidupan suami isteri. Dalam usia perkahwinan yang amat masih muda ini, Allah mengurniakan kami kesempatan-kesempatan untuk berkongsi kehidupan. Adakala, perkongsian itu agak unik namun saya percaya, Allah memberi ruang itu untuk mengeratkan kasih sayang antara kami.

Seawal kehamilan (malah sebelum saya tahu kehadiran pejuang kecil ini), encik suami yang dahulu mengalami sindrom muntah-muntah dan pening kepala. Bekalan asam tak putus dalam keretanya padahal sebelum itu dia bukanlah penggemar makanan berasam. 
Keadaan ini berterusan hingga usia kandungan 3 bulan. Saya tidak mengalami apa-apa alahan sebaliknya suami yang menanggung semua tu. 
Soal mengidam juga begitu. Saya biasa-biasa sahaja, suami pula yang selalu mengidam teringin nak makan itu dan ini.
Kulitnya juga mengalami masalah, seperti pembawakan budak lagaknya, sedangkan saya tidak mengalami masalah itu.

Perkongsian yang unik, kami sama-sama menghadapi saat-saatnya sebelum kelahiran si kecil ini. Moga kelak apabila anak ini lahir, dia akan mengerti bahawa saat menanti kelahirannya, Ayah dan Ummi berkongsi banyak hal. Sering saya katakan pada suami, Allah nak kami berkongsi pahala. Dan menghayati erti 'perkongsian' itu. 


:: Hari Graduasi Mak Andak:
Tahniah untuk adik saya Nur Izzati sempena hari graduasinya 15 Oktober lalu. Konvo kali pertama di Jordan kami tak dapat raikan. Justeru apabila IKIP mengadakan sambutan graduasi untuk pelajar IKIP-Yarmouk di Kuantan, saya dan keluarga tidak lepaskan peluang untuk bersama-sama menyambutnya. 

Oklah, sampai di sini dahulu perkongsian kali ni, doakan saya selamat melahirkan si kecil ini dan semoga si pejuang ini kelak menjadi anak yang soleh/ah, pejuang agama Insya Allah.


1 comment:

mimmie said...

tak sabar nk tunggu bubu,,,