Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, November 16, 2006

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

After habis exam (13hb) saya pulang ke laman ayahbonda.. dan hari ni, belum puas melepas lelah n tekanan di rumah, saya kembali semula ke Taman Ilmu dan Budi.. di saat orang lain ingin pulang ke kampung masing2 setelah habis peperiksaan, dan berduyun-duyun meninggalkan kampus, saya pula datang membelah kesunyian kampus yang mula lengang.

Alhamdulillah, exam dah habis. Secara keseluruhannya saya berpuas hati untuk exam kali ini. Rasanya antara semester yang saya dapat jawab soalan dengan agak baik.. selebihnya tawakkal pada DIA.. moga natijahnya nanti tidak menghampakan, Insya Allah..

Apa yang saya belajar sem nie..??

::I’lmu Al’ A’rud (Arabic Prosody)::
Saya sangat sukakan subjek ini meskipun agak sukar untuk saya menangkap formula dan susun atur ‘arud yang sebenar..
Yang penting, Alhamdulillah saya mula mengetahui mengapa syair2 Arab yang ikut nizam ‘amudiah (bahr,qafiah n wazan a’rudh) sangat istimewa.. dan saya mula memahami mengapa syair arab dikatakan punyai nilai kesenian yang tinggi.. tambah pula apabila nyanyian tiap2 bahar diperdengarkan Dr. Majdi dan kami mengikut beramai-ramai.. rasa best sangat belajar madah ni.. dan saya menyedari betapa susahnya mencipta syair arab yang betul.. apatah lagi setelah 2 bait syair yang saya cipta sebagai memenuhi coursework dikritik sehebatnya oleh Dr Majdi dan dapat markah yang rendah.. 2 bait teramat sukar dicipta, tapi hebatnya penyair2 yang mampu mencipta beribu bait dengan mudah.. kekaguman saya yang amat!
prestasi saya dalam 1st n 2nd exam kurang memuaskan.. tapi Alhamdulillah, masa final saya dapat jawab dengan baik, kecuali satu soalan yang dibayangi kecuaian sendiri. Dalam banyak2 subjek sem nie, saya dapat rasakan subjek ini akan menggagalkan misi saya mencapai sekurang-kurangnya 3.5 sem nie..tapi Alhamdulillah, yang penting, banyak ilmu yang saya dapat dari madah nie..

::Rethoric In The Quran n Hadith ( balaghah fi al quran wal hadis)::
Alhamdulillah, banyak sangat yang saya belajar dari subjek ni, terutama mengenalpasti I’jaz quran dan asbabnya dari aspek lughah.. mengenal tokoh-tokoh yang mempelopori asbab I’jaz Quran n keunggulan hadis dengan teori2 mereka seperti Abdul Qadir Al-Jurjani, Ar-Rumawi, Sharif Ar-Radhi, Al-Khitabi, Abu Musa, dan lain-lain.. dan satu kepuasan pada diri apabila saya berjaya melepasi tahap penilaian Dr Badri dan score markah ass. Semua maklum, Dr. Badri dikatakan lecturer BARB yang paling syadid dalam marking n digelar ‘killer lecturer’ so apabila saya berjaya score dalam ass dan melepasi tahap piawaian beliau, Alhamdulillah.. satu kepuasan yang tak terhingga.. yang pasti, saya sangat suka madah ni.. mid term biasa2 aje tapi Alhamdulillah, final saya leh jawab ngn baik.. waiting for the result.. moga najah, insya Allah..

::Arabic for Academic Purpose::
Ada banyak sebab saya suka subjek ni even agak boring coz this subjek took 6 contact hours per week.. 1,
1. saya dapat kenal akak2 IRK n BARB yang lain.. dan saya adalah adik yang paling muda dalam kelas tu.
2. saya mula jatuh cinta untuk membuat ‘al-bahas al-ilmi’ coz ustaz ajar dengan sangat detail tentang cara penulisan tesis.. di sinilah mulanya keinginan saya untuk sambung master, insya Allah. Even dah ambil subjek Research Methodology sebelum ni tapi kali ini saya faham betul dan nampak dengan jelas semua nie..
3. ustaz kenal saya dan selalu sebut nama saya.. hehe.. agaknya coz saya paling banyak cakap dan duduk paling depan..
Apapun, subjek ini juga buat saya agak ‘lelah’ sepanjang sem coz tiap2 kelas ada homework sama ada yang perlu dibuat sendiri ataupun dicari dilibrary dan selalunya perlu difotokopi untuk semua student yang ada dalam kelas.. mujurla tak ramai dalam kelas tue.. dan subjek ni juga agak ‘menngerunkan’ coz ustaz amat cerewet dalam marking.. saya tak pernah jumpa ustaz yang secerewet ini.. bayangkan untuk mid term, ada soalan yang markahnya 2, ustaz bagi markah 0.25!atau 0.75.. agak pelik.. tapi itulah hakikatnya… pepun, ni juga antara subjek harapan saya.. mudah2an..

::revealation as source of Knowledge::
Subjek ini tidak susah.. Cuma mengulang apa yang pernah dipelajari dalam Ulum quran dan Ulum Hadith.. tapi agak memboringkan coz ustaz banyak bergantung kepada slide show power point tu dan sekadar mengulas ayat di situ seadanya.. saya agak boring dengan cara presentation yang begitu coz seolah2 kena menghadam word by word, bukan meaning..
Pun agak kecewa dengan cara ustaz marking mid term.. tiada sskema.. satu tanda ‘right’ pada setiap muka surat jawapan, dan akhirnya markah diberi secara general.. tanpa diketahui mana yang salah dan mana yang betul… seolah jawapan dibaca sekali lalu.. dan rasa tak berbaloi markah yang diberi dengan apa yang dijawab.. wallahu a’lam.. final-saya dah cuba yang terbaik.. Cuma agak risau dengan cara ustaz marking..
Subjek ni pun saya ambil sorang2.. takde sesiapa yang saya kenal dalam kelas.. tapi alhamdulillah, saya dapat ramai kawan baru..
Pun apa yang agak menjengkelkan adalah waktu presentation… ada student yang taqdim tajuk berkenaan ‘wahyu’ atau hadith atau quran, tapi pakaiannya- (sister) tudung transparent yang nampak dengan jelas rambut, dipadankan dengan skirt n blouse yang cukup2 jer untuk tutup pusat.. ish ish.. cik kak, hormatla sikit ilmu.. tak sesuaiiii!

::Modern Poetry Text::
Saya sangat suka subjek nie! Ustazah yang sangat dedikasi.. Mabruk Alaiki Dr Amany! Dan saya suka menyelami erti manusia dan kemanuiaan dalam genre syair moden. Mengenali penyair2 moden seperti Ahmad syauqi, hafiz ibrahim. Ma’ruf roshafi, A’idh Al-Qarni dan yang lain-lain, saya sangat sukakan mesej yang cuba disampaikan dalam syair2 mereka tanpa meminggirkan nilai2 estetika syair arab dari segi nizam ‘amudiah… dan belajar tentang ‘mazhab’2 dalam penulisan syair.. saya makin jatuh cinta dengan sasstera Arab..
Alhamdulillah, markah mid term, coursework n participation agak menggembirakan.. masa final- soalan memang susah.. dalam masa 2 jam, ada lebih kurang 25 bait yang perlu disyarah syarhan adabiyyan.. dan ada juga solan muqaranah antara mazhab2 syair.. agak keceewa coz saya kesuntukan masa… apapun.. saya tetap suka subjek nie..! I love it!!

::wan yang kusayang::

Saya perlu akur untuk pulang ke uia awal coz training intensif untuk debat diraja bermula pagi esok.. saya pulang dengan berat hati, sepertimana beratnya hati emak dan wan melepaskan saya.. berkali mak Tanya ‘betul ke nak balik esok?’ dan saya hanya mampu mengangguk.. saya tahu mak faham tanggungjawab saya.. Cuma agak keberatan melepaskan puterinya coz baru sekejap saya ada di rumah..

Tak puas rasanya melepas rindu pada adik2 bongsu saya- yani n mamat.. menonton tv sambil mereka yang manja baring di riba… atau membantu mereka menyemak kertas peperiksaan yang dijawab siangnya.. dan bergurau senda dengan adik2 yang bijak2.. sama ada saya mengenakan mereka atau mereka yang mengenakan saya..
malam tadi, saya diminta syafiq n mamat untuk tunjukkan cara terbaik menjawab soalan pendidikan seni- dengan keaedah cetakan.. maka saya dan adik2 membelah malam mencari pelepah pisang disekeliling rumah.. dan tunjuk mereka cara buat cetakan tue.. huhu.. saya memang takde bakat dalam lukisan!
Yang pasti, saya belum puas melepaskan rindu pada adik2 tersayang..

Semalam adik saya yang ke 5 menghadapi kertas pertama SPM.. moga berjaya, izzati.. dari jauh ngah doakan yang terbaik dan moga dipermudahkan.. Insya Allah..

Melihat keadaan wan, saya lebih hiba.. balik kali ini, wan kian uzur.. dia tak mampu lagi berdiri sendiri.. lututnya dah tak berdaya! Dia mengesot untuk membuang air kecil- itupun di lubang yang memang disediakan khas untuk tujuan itu berhampirannya. .. untuk mandi dibilik air, dia perlu dipimpin ke bilik air dan saya akan mandikannya.. rambut wan kian gugur.. bila disiput, saiznya Cuma sebesar jari kelingking saya! Daging tiada.. tinggal kulit yang membaluti tulang.. ah, satu masa nanti kita juga pasti tua..

Dan ketika bersalam dengan wan sejurus sebelum kebrangkatan saya pagi tadi, wan agak terkejut bila saya khabarkan saya ingin pulang pagi itu.. dia telah dimaklumkan semalam, tapi mungkin dia lupa.. dalam nada hiba dia bertanya bila saya akan pulang lagi.. saya berjanji akan pulang sejurus saya pulang dari Sarawak nanti.. dan saya hanya mampu beerpesan supaya dia makan banyak.. coz saya lihat selera makannya kian berkurang..

Pagi semalam, wan kata teringin nak makan udang.. makan ayam.. dan makan kuih bangkit.. pagi itu juga saya ke kedai.. membeli udang, ayam dan kuih bangkit untuk wan.. ayam digoreng berempah, udang saya rencahkan dalam gulai lemak jantung pisang… namun bila makan, wan Cuma makan sesuap dua.. meskipun makanan-makanan itu adalah makanan yang dimintanya.. dan masakan itu adalah masakan kegemarannya.. orang tua.. keinginannnya besar.. tapi ‘usia dan keusiaan’ adalah penamat segala nikmat..

Sungguh kali ini, agak berat saya meninggalkan wan.. dan masih terbayang.. seraut wajah sayu wan kala saya mengucup pipi dan dahinya pagi tadi….





3 comments:

Anonymous said...

(T.T)

Anonymous said...

(+_#)

Anonymous said...

Saya doakan kejayaan akak dalam studi, debat, dalam hidup, berjumpa jodoh yang berkat dan dirahmati Allah selalu.. Saya kagum dengan akak sebagai seorang kakak.