Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, May 18, 2005

selamat hari guru..

kalau ikutkan, post ni bertarikh 16 mei 2005,, sempena hari guru.. tapi masa n tuntutan yang menghambat ternyata membataskan waktu.. apapun, masih belum terlewat untuk dedikasikan penghargaan ini buat guru-guruku...

terutama n pertamanya, buat guru pertamaku sejak membuka mata.. my mum.. Pn Khalijah Mohd Sharif.. all the things that u sacrifice for me.. hanya Allah mampu balas.. n kasih syg yang tak berbelah bagi jadi inspirasi n dorongan untuk anakmu ini meneruskan kehidupan.. ampun maaf atas segala yang mengguris hati..

n buat abah tersayang juga.. guru terawal sejak lahir ke dunia.. n juga seorang guru di sekolah yang ajar aku matematik n matematik tambahan.. terima kasih abah..

guru2 yang ajar mengaji dari kecik.. arwah tok long , aki haji, ustazah fardhu ain.. terima kasih mengenalkanku kalamullah.. moga ganjaran yang besar buat kalian disisiNYA..

cikgu2 sepanjang zaman persekolahan.. sejak di tadika KEMAS kg GAjah Mati, Taski Al-Mukmin Taman Saga, SRA Al-Mukmin ( sekarang Pusat Pengajian Al-Mukmin).. dan para guru SMA Al- WOsto.. terima kasih atas didikan kalian.. antara yang cukup tersohor di hati.. Ustazah Hamdah, Ustaz Aris, Ustazah Selamah, Ustaz Osman n semua ustaz ustazah Mukmin... kat wosto lak cikgu Sarimah, Cikgu Zaki yang ajar pidato, forum, n yang tak henti2 memebrikan aku dorongan n kepercayaan.. dari zaman aku menjadi anak didik mereka hingga zaman aku menjadi guru ganti bersama2 mereka pulak didik adik2 untuk acara pidato.. ustazah aminah yang dulu ajar b.arab kemudiannya jadi roomate aku masa aku mengajar sekejap kat Wosto. n tak lupa.. "The Best Teacher' En Khairul Salleh Abdul Rahman... banyaknya jasa cikgu pada saya... kepercayaan yang cikgu beri pada saya mendidik diri mencari wibawa n erti keyakinan.. terima kasih cikgu... dan lagu LILIN SEORANG GURU yang cikgu ciptakan n dinyanyikan In Team tue,,, menggambarkan betapa cikgu banyak berkorban untuk anak2 murid cikgu...

tak lupa buat ustaz n ustazah kat STASAB, Pekan.. walaupun permusafiran aku di bumi barokah itu sebentar, tapi banyak ilmu yang aku kutip.. tak lupa ustaz n ustazah di Matriks UIA.. antaranya ustazh Mazlina, Ustazah Shahidawati, Mdm Isfadiah n semualah..

dan kini, buat pensyarah2 UIAM.. terutama yang ajar aku sama ada secara langsung atau tak langsung... terima kasih guru-guruku.. terima kasih Ar-Rahman mengurniakan aku guru2 yang dedikasi.. yang aku mencuri sedikit semangat dan secebis kekuatan dari ketabahan n pengorbanan mereka...

juga buat semua.. walaupun satu alif yang diajarkan pada aku, kalian tetap seorang guru.. terima kasih semua...


LILIN SEORANG GURU
(versi asal- IlHAM)

pernah langkahku payah
menuju destinasi
kerana awan kelam
dan bintang hilang kerdipnya
menjadikan arahku keliru
ke timur atau ke barat

namun tanpa rasa payah
dia memimpin tanganku
melangkah satu persatu
dan mencipta jejak ikutan
menjadikan arahku jelas
aku harus ke hadapan

bila puncak ini kutawan
lautan hidup rupanya luas
bagaimana aku bisa sampai
tanpa ada yang menolak
dan memberikan setulus harapan
di malam kelam di zaman keliru

tuhan aku kini rindu
pada satu nama yang bersejarah
Andai ada restu kasihmu
ampunkanlah guru-guruku

semalam.. kulihat dia..
di bibirnya ada kalimah..
yang bergetar saban waktu
sambil tangan menggenggam lilin
lilin yang tiada terpadam
yang menyinar hidupku kini...

BUDIMU BERTAKHTA DI HATI

No comments: