Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, May 05, 2007

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Hampir 2 minggu bercuti.. tiada apa-apa aktiviti menarik yang dilakukan. Rutin harian macam biasa.. jadi chef of the family.. yang berubah Cuma menu masakan coz no more masakan pedas-pedas.. sejak abah kena buasir, menu masakan perlu diubah.. kalau dulu, sambal menu wajib . Sambal tempoyak, sambal belacan, sambal ikan bilis, sambal asam jawa, sambal belimbing buluh dan bermacam jenis sambal bergilir. Kini, tak ada sambal lagi. Kesian kat abah. Kadang-kadang buat juga muka kesian dia tu.. ‘sambal takda yer..?’ padahal memang dah tahu, memang dah tak masuk menu.. Sorry bah, kena sihat dulu, so kena pantang sambal.. tapi yang tak bestnya, sejak sambal dah tak ada ni, bukan abah jer yang tak laju bila makan.. anak abah ni pun sama… tapi nak buat macam mana.. abah punya pasal.. ;-)

Lebih kurang sebulan sebelum majlis resepsi perkahwinan Abg long di rumah. Persiapan-persiapan semakin rancak dilakukan. Mak dan abah paling sibuk. Bila krisis minyak masak di pasaran, abah paling risau..

Kad jemputan telah diedarkan. Saya sendiri tidak sabar menanti majlis tersebut. It’ll be a big ijtima’. Masakan tidak, moga ada kesempatan (jika jemputan dipenuhi) berjumpa dengan guru-guru SMA Al-Wosto, guru-guru saya yang juga rakan setugas abah.. juga perjumpaan besar untuk keluarga kami yang memang sedia besar. Alhamdulillah, jiran-jiran setaman sedia membantu persiapan. Walaupun tinggal di kawasan perumahan, semangat muafakat di sini mash kuat. Bersyukur, jiran-jiran yang baik juga rezeki.. sakit pening, kenduri kendara, jiran-jiran sekeliling sentiasa ada membantu…

Menerima ahli keluarga baru.. kegembiraan buat kami sekeluarga.. mak paling gembira menerima menantu sulung.. Saya juga bersyukur dengan pilihan abg long. Dan benarlah, jika ‘kalkulator’ syariat, pesan nabi jadi ukuran, Insya Allah ada keberkatan. Saya kira, jodoh abg long mudah.. Abg long mengenali bakal kakak ipar saya selepas diperkenal kan kawannya. Berkenalan melalui sms.. selepas menyelidik dan yakin dengan agamanya, abg long menyuarakan hasrat hati pada mak. Aidilfitri tahun lepas, selepas hampir 6 bulan berkenalan melalui sms, kami sekeluarga menziarahi keluarga kak long di kuantan, saling berkenalan antara keluarga. Dan pertemuan itulah, kali pertama abg long dan kakak ipar saya melihat antara satu sama lain. Sebelum itu lagi, tekad abg long sudah bulat. Katanya, dia memilih kerana agama. Cukuplah itu sebagai panduan, bukankah nabi berpesan, pilihlah agama, nescaya akan beruntung. Walau kenal sekejap, abg long percaya pilihannya tepat. Dan untuk kenal lebih lagi, hanya ikatan perkahwinan yang menghalalkan..

Mengenali kak long, saya respek dia. Beberapa kali bermalam di rumahnya di Kuantan, saya yakin abang long tak tersilap memilih..

Keluarganya juga, baik-baik belaka. Hingga emak meminta kami memanggil mak dan ayah kak long juga dengan panggilan mak dan abah.. kata emak, kak long dah jadi keluarga kami. Mak dan ayahnya serta keluarganya juga adalah keluarga kami. Ukhwah 2 keluarga perlu dieratkan. Nyata indahnya hikmah perkahwinan, menyatukan 2 keluarga, mengukuhkan silaturrahim. Mak juga selalu berpesan, kami harus menerima kak long bukan sebagai seorang kakak ipar, tetapi umpama kakak sendiri.. Ya Allah,Ya Al-Jaami' (Yang Maha Mengumpulkan) kami memohon keberkatanMU dalam penyatuan ini…

No comments: